DJ Saskia in da houz (o yeah)

"Ik speel Daft Punk al meer dan twee jaar."

DJ's die fuiven platspelen, op Studio Brussel plaatjes draaien, konserten organiseren of artiesten begeleiden. Daar hebben we allemaal wel eens van gedroomd. Het verschil met Saskia Van Nieuwenhove -- DJ Saskia -- is dat zij die dromen ook in daden heeft omgezet. Tegenwoordig komt ze behoorlijk goed aan de kost als DJ en organiseert ze alternatieve technoparties in Gent, maar ooit begon ze als nonstopplatenruiter bij de wereldberoemde Leuvense Radio Scorpio. Met de beats van Politika's Tech-nerveux-fuif in de oren vroeg Veto haar 'what's hot and what's not' in technoland. Een inleiding in de hedendaagse muziek, endtroducing DJ Saskia.

DJ Saskia: «De platen die ik draai zijn ofwel heel onbekend ofwel muziek die je bijvoorbeeld hoort in de Afrekening (alternatieve hitparade van de luisteraars op Studio Brussel, nvdr), zoals Propellerheadz. Die vind ik uitstekend. Eigenlijk mag dat niet in het milieu, maar ik draai het er zeker wel eens tussen. Orbital of The Orb vind ik ook fantastisch, maar als je zoiets tegen de zogenaamde kenners zegt, dan heb je afgedaan.»
Veto: Pas jij je aan het publiek aan, zoals vanavond bijvoorbeeld?
DJ Saskia: «Nee, absoluut niet. De muziek die hier nu gespeeld wordt, is redelijk kommersiële techno.en geeft een vertekend beeld van wat techno is. Ik wil ook liever die minder bekende kant tonen, maar ja, misschien gaan de mensen dan buiten. Zelf word ik ook bestempeld als iemand die kommersieel draait. Echte DJ's vinden je al kommersieel wanneer je Propellerheadz of een Ken Ishii draait. Maar ik doe het wel. Het is niet omdat iets bekend of 'Afrekeninggebonden' is, dat het slecht is. Hetzelfde geldt voor gitaarmuziek. Iets bekends kan soms de sfeer oppeppen. Op die manier pas ik mij aan: als ik een publiek zie dat techno wil, en dan vooral kommersiëlere, dan kies ik wat ik zelf goed vind. Dat is het principe: elke plaat die ik draai, moet ik goed vinden. In Gent bijvoorbeeld, organiseren wij om de twee weken zelf een fuif, dan kun je heel ekstreem gaan. Dan hoef je niet Propellerheadz of iets anders te draaien. Maar hier in Leuven moet ik niet met die ekstreme platen afkomen.vind ik. Maar mij echt aanpassen doe ik niet.»
Veto: In de technowereld volgen de hypes elkaar nog sneller op dan in de gewone popmuziek. Vandaag lijkt alle heil uit Frankrijk te komen: Daft Punk, Motorbass...
DJ Saskia«Ik denk het niet. Er is nu toevallig een Daft Punk die ongelofelijk door een major wordt gehyped. Daft Punk maakte een CD die op dit moment alle aandacht krijgt, waardoor je weet 'zij zullen wel op Torhout/Werchter of Pukkelpop te zien zijn'. Daft Punk wordt inderdaad groot voor een rockpubliek. Maar om dat nu een trend te noemen, nee, dan vind ik veeleer jungle en drum 'n bass een trend.»
Veto: Wat is het verschil tussen die laatste twee?
DJ Saskia: «Daar zijn verschillende meningen over. Als ik hier nu mijn mening geef, dan zullen waarschijnlijk vijf mensen direkt de Veto bellen om te zeggen dat het niet waar is. Voor mij is jungle iets dat meer dansgericht is, met een veel straffere, diepere bas en veel harder. Het is bijna rap of vijfenveertig toeren, met de tipische rap-breakbeats en zanglijnen die uit de dub komen, maar dan enorm versneld. Drum 'n bass daarentegen is zo meer huiskamerdans, eigenlijk een geëvolueerde versie van ambient maar, dan met meer breakbeats.»
Veto: Komen al die trends kronologisch na elkaar? Heeft jungle afgedaan, nu de drum 'n bass er is?
DJ Saskia: «In London is het nog altijd jungle wat de klok slaat. Iedereen doet precies of het iets nieuws is, maar het genre bestaat daar al zes à zeven jaar. Jungle bestaat daar ongeveer even lang als techno. Het is een kwestie van bekende namen om zo'n trend tot hier te krijgen. Er is nu een LTJ Bukem en ineens is het een ongelofelijke hype. Iedereen doet alsof het nieuwe muziek is. Het is niet nieuw, het slaat nu alleen aan. En pas op, ik doe daar ook aan mee: ik moet bekennen dat ik drie jaar geleden geen jungle draaide en nu draai ik ongeveer evenveel jungle als techno. Op techno ben ik zelf een beetje uitgekeken.»
Veto: Wat is techno in strikte zin dan?
DJ Saskia: «Techno is gewoon beats, konstant dansen. Het is heel belangrijk dat je perfekt mixt, wat ik niet goed kan. Ik krijg daar heel veel kritiek op, maar perfekt mixen is niet mijn streven. Het is niet mijn ambitie om naar het buitenland te gaan of om de Cherry Moon te halen, want ik kom absoluut nooit in een diskoteek. Buiten de Fuse (hippe keet in Brussel, nvdr), ben ik nog nergens binnen geweest, kwa La Rocca of Extreme. Het is een milieu dat volledig losstaat van de dingen waar wij mee bezig zijn. Bovendien verzieken ze met hun negatief imago de hele boel. Mensen die nooit naar techno luisteren, denken dat je als liefhebber van technomuziek elke zaterdag in zo'n keet staat. Maar zij kunnen of willen het onderscheid niet horen. Doorheen de techno loopt eenzelfde scheidingslijn als tussen alternatief en populair in de gitaarmuziek. En ook daar vind je wel eens een groep die dat onderscheid overstijgt.»
Veto: De DJ's van de Cherry Moon spelen toch anders dan de DJ's van de Fuse of de Leuvense Loop? En ook het publiek is heel anders.
DJ Saskia: «De DJ's van de Cherry Moon spelen volledig technisch op de beat. Een groot aantal beats per minuut is technisch heel belangrijk. Bij jungle is het technische aspekt ook van belang, maar je kan er alle kanten mee uit. Het is tot op zekere hoogte recyclemuziek. Je kan daar bijvoorbeeld een soulplaat of een funkplaat tussen steken, alles eigenlijk. Dat vind ik ongelofelijk aan die muziek. Bij techno kan je er natuurlijk ook vanalles tussen steken, maar dat breekt. Bij jungle heb je veel meer opbouw.»
Veto: Hoe kan zo'n hype eigenlijk ontstaan? Wie speelt daar in mee?
DJ Saskia: «Neem nog maar eens Daft Punk. Zij zijn in het milieu allang heel groot. Ik vind het nu heel moeilijk om hun 'Da funk' op te leggen omdat het voor mij meer dan twee jaar geleden al een grote hit was. Het is dan ook moeilijk om die CD nu ook te gaan waarderen, alhoewel ik het sukses begrijp en ik zeker niet neerkijk op mensen die de CD nu kopen. Daft Punk heeft de hype gehaald, maar waarom, dat weet ik niet. Ik heb niet het gevoel dat de tipische muziek van deze tijd is.»
Veto: Je hebt Daft Punk toch mee groot gemaakt via Studio Brussel?
DJ Saskia: «Die hype is voor een groot stuk inderdaad het werk van Studio Brussel. Maar natuurlijk is het voor een heel groot deel ook het werk van de platenfirma. Veel dans zit bij platenfirma's die niet weten wat ze ermee moeten doen. Daft Punk heeft een beetje geluk gehad. Ze zitten nu bij Virgin, en dat is één van de weinige grote maatschappijen die weten hoe ze zo'n groep aan de man moeten brengen. Carl Craig was ook zo'n grote naam in het technocircuit, maar toen hij tekende bij Warner was zijn verhaal uit. Ze wisten daar niet wat ze met hem moesten aanvangen. Bovendien is die plaat iets wat men op dit moment wil hebben. Het is ergens een feeling, net zoals The Prodigy. Die muziek is daarom niet slecht, maar er komt ook geluk bij kijken.»
Veto: Daft Punk werd op Keinijg week na week gepromoot. Er werd afgeteld, nog zoveel weken en de release zal er eindelijk zijn. Het was nauwelijks verholen reklame.
DJ Saskia: «Er was toevallig één eksemplaar aan Studio Brussel gegeven, twee maanden voor de release. Het was vrij lachwekkend: het was een witte vinyl waar niks op geschreven stond en die ging van de Keinijgstudio naar de Basstastudio en weer terug. En naar Frituur Victoria. Op de duur waren er plakkertjes waarop stond 'die moet nog naar Bassta vandaag' omdat het daar ook geprogrammeerd stond. Allemaal vrij geheimzinnig: één eksemplaar en dan nog een 'white label'-vinyl (in het milieu een erg gegeerde pre-release, met een witte hoes en zonder hoesaantekeningen, nvdr) die dan moest schuiven van kamer naar kamer. Dat maakte dat iedereen het programmeerde. En gewoon het feit dat het door iedereen goed bevonden wordt, draagt daar ook toe bij, natuurlijk.»

«Op dit moment wil men ook harde melodieuze gitaren. Om het half uur krijg je bij Studio Brussel een e-mail of een aanvraag voor Tool en aanverwanten. Waarom is dat opeens zo populair? Hun nieuwste CD is ook goed, maar voor hetzelfde geld kreeg die even weinig aandacht als hun vorige, die ik even goed vind. Het is gewoon de timing die belangrijk is. Mocht Kyuss een nieuwe plaat hebben, zou die ook mega worden. Binnen een jaar is het misschien weer reggae of zo. Je kan het niet voorspellen.»
Veto: Is het niet zo dat je tegen jezelf zei 'dit ga ik nu eens lanseren'?
DJ Saskia: «Zoiets kan wel bij Bassta en dat vond ik leuk. Ik heb nooit iets gehyped, maar ik dacht wel van, 'Waw, ik werk nu voor Studio Brussel, ik kan nu eens op nationale radio een Fugazi gooien die nog nooit gedraaid is'. Dat stak mij altijd tegen. Want hier in Leuven bij Radio Scorpio kon dat op elk moment van de dag. Scorpio draaide Public Enemy, Quicksand, Fugazi, Nirvana en Smashing Pumpkins toen ze daar bij Studio Brussel nog nooit van gehoord hadden. Dat vond ik zo leuk aan Scorpio. Daar kon alles, nieuwe dingen met af en toe iets oud ertussen. In dat opzicht vind ik Keinijg het beste programma op Studio Brussel. Het konsept van Keinijg vind ik uitstekend: je kunt perfekt heel ekstreem gaan, jungle of hardcore, en daarna een PJ Harvey. Het programma heeft zóveel mogelijkheden, je kan zelfs naar een Killing Joke teruggrijpen of iets heel oud. Een radio die kontinu zoals Keinijg draait, zou voor mij de ideale radio zijn.»
Veto: Zou je dat zelf ook nog willen doen?
DJ Saskia: «Ja, natuurlijk. Waarom niet ekstreme jungle met daarachter kleinkunst of zo? Men kijkt daar op neer, maar daar zit toch ook goede muziek bij?»
Veto: Misschien omdat de meeste mensen niet zo'n brede muzikale smaak hebben?
DJ Saskia: «Misschien wel. Je merkt dat ook in jeugdhuizen. Twee jaar geleden kwam men naar je toe 'Zeg, jij werkt voor Studio Brussel, jong, leg eens The Ramones op of Metallica' en dan sta je daar met je dansplaten. Zoiets gebeurt niet meer.Ik ben al tot in het kleinste gat gaan draaien maar ze komen niet meer zagen.»
Benny Debruyne
Bart Eeckhout


Inhoud