Wanneer filmprijzen niet meer relevant worden

De oscarnominaties en hun verlies aan waarde

23 januari 2019
Splinter
Auteur(s): Benno Debals
Afgelopen dinsdag werden de nominaties voor de 91e Academy Awards uitgereikt. Verrassingen en vooral superhelden troef. Maar met Black Panther verliest de Academy nog maar eens haar geloofwaardigheid.

De Academy Awards, de Oscars, de hoogmis van de filmliefhebber. Het is een evenement waar wij cinefielen steevast jaarlijks naar uitkijken. Maar de afgelopen jaren kijk ik niet meer zozeer uit naar welke goede films voorgedragen zullen worden, maar eerder naar welke films zonder enige goede reden een plaatsje tussen de genomineerden verdienen. Black Panther mag alvast de prijs in ontvangst nemen voor 'meest onterecht nominatie' van dit jaar.

Met zijn zeven nominaties maakt onze zwarte pantervriend meteen furore als superheldenfilm, een genre dat typisch over het hoofd wordt gezien onder de leden van de Academy - wat niet meteen onterecht kan genoemd worden. Meest opvallend is ook dat de film genomineerd is voor beste film, zowat de enige prijs die er bij het grote publiek toe doet. Een eer die zelfs The Dark Knight - om binnen het genre te blijven - niet te beurt viel. Maar kunnen we echt zeggen dat Black Panther een van de acht beste films van het jaar is en op hetzelfde niveau kan geplaatst worden als Roma of Green Book, of is hier meer aan de hand?

Dat bovenstaande vraag retorisch is, hoeft niet gezegd. Films als First Man, If Beale Street Could Talk of zelfs A Quiet Place, die allemaal minstens origineler of beter uitgevoerd zijn, moeten wijken voor een superheldenfilm die zelfs niet kan gerekend worden als de beste in zijn genre.

Als een film enkel genomineerd wordt voor zijn muziek en design, is die dan werkelijk een plaatsje tussen de allerbeste waard?

Begrijp me niet verkeerd, ook ik heb genoten van deze spetterende film, met onder meer een prachtige soundtrack en geweldige kostuums. Maar het is en blijft jammer genoeg een klassieke Marvel-superheldenfilm, een genre dat - vooral inhoudelijk - gekenmerkt wordt door weinig originaliteit, repetitiviteit en herkenbaarheid. Qua verhaalstructuur en inhoud is deze film dan ook niet meteen beter dan een goede Captain America of Iron Man film. Maar hey, we hebben een superheldenfilm die zwarte helden in de kijker zet, dus moeten we die maar eens belonen.

Het is duidelijk dat de Academy zich al enkele jaren laat doen door een gevoel van nood aan diversiteit. Maar met Black Panther overtreffen ze zichzelf toch nog maar eens. De enige reden waarom de film is opgenomen tussen de hoogste categorie is om de significantie van een zwarte mainstream superheldenfilm te etaleren - of die nu goed of slecht is. Want laat ons eerlijk zijn, als een film enkel genomineerd wordt voor zijn muziek en design, is die dan werkelijk een plaatsje tussen de allerbeste waard?

Aan de leden van de Academy zou ik het volgende willen zeggen: stop met het betuttelen van films over minderheden en ga terug naar het selecteren van films die origineel en simpelweg goed gemaakt zijn. En als je dan toch per se een superheldenfilm met een minority in de hoofdrol wil nomineren, ga dan meteen voor de verrassing en neem Spider-Man: Into the Spider-Verse op in de lijst. Minder betutteling, meer inhoud en meer originaliteit. Maar dat de Academy animatiefilms systematisch over het hoofd ziet, zijn frustraties voor een ander opiniestuk.

Een volledige lijst van alle genomineerden kun je hier vinden.

Gerelateerde Artikels