Waarom e-sports geen lachertje zijn

Het LoL-team van de KU Leuven

06 May 2019
Artikel
Wie zich al eens op het internet begeeft, kan er haast niet meer omheen: e-sports staan steeds meer op de grote poort te kloppen. Maar wat zijn ze precies en waarom zijn ze relevant?

De naam 'e-sports' betekent simpelweg ‘elektronische sporten’, maar de term wordt voornamelijk gebruikt om (internationale) computerspelletjescompetities aan te duiden. Die competities steken steeds meer de kop op. Zo heeft de Jupiler Pro League-voetbalcompetitie sinds dit jaar een FIFA-competitie lopen, waarbij elke eersteklasser een speler afvaardigt. Maar met de ‘RIV4L College League’ loopt er ook een langdurige strijd tussen verschillende Belgische universiteiten. Ook de KU Leuven heeft daarbij een team in de running. De RIV4L College League beslaat drie verschillende spellen: FIFA (het welbekende voetbalspel), Hearthstone (een tactisch kaartspel) en League of Legends (een grootschalig tactisch gevechtsspel). Op die laatste gaan we graag even dieper in.

LoL what?

League of Legends (LoL, voor de kenners) is een zogenaamde MOBA, een Massive Online Battle Arena, die afstamt van Warcraft 3: Battle for the Frozen Throne. Dat spel was ook de inspiratie voor de Massive Multiplayer Online game (MMO) World of Warcraft. In dat opzicht heeft LoL dus degelijke voorouders. Het spel kreeg lovende kritieken bij de lancering, maar is ook vandaag nog erg populair: op de streamingwebsite Twitch bekijken meer dan 60 miljoen mensen live het jaarlijkse wereldkampioenschap. Daar is ook grof geld mee gemoeid, want winnaars van dergelijke toernooien kunnen gemakkelijk een paar miljoen opstrijken.

De opkomst van streamingswebsites (en ook de invloed van de videogame-playthroughs op YouTube) hebben de opkomst van de e-sports dus enorm in de lift gestoken. Tibo Roekaerts (bekend onder de gamertag ‘Prostaat piraat’) had zelf ook het idee om zo’n competitie op te richten wanneer hij een advertentie van de KU Leuven zag passeren. ‘Ik heb toen een team opgericht en na qualifiers te spelen waren wij dan het team van de KU Leuven.’ Wekelijks bestrijden verschillende universiteiten elkaar in de drie disciplines, met een nauwkeurig bijgehouden ranking. ‘Dit jaar is de competitie afgelopen en zitten we helaas niet in de finale’, aldus Roekaerts. ‘Ergens is dat wel jammer, omdat die finale plaatsvindt op de VRT en die ook in het nieuws zal worden besproken.’ Op 7 mei kruisen de twee hooggeplaatste universiteiten de degens.

'Dat is wel een confronterend gegeven, maar ik speel ongeveer zes uur per dag'

Tibo Roekaerts, LoL-speler

Hoewel deze games tegenwoordig soms nogal lacherig bekeken worden, bewijst de realiteit het tegendeel. Net zoals bij gewone sporten is dagelijkse training onontbeerlijk. ‘Dat is ergens wel een confronterend gegeven, maar ik speel ongeveer zes uur per dag’, laat Roekaerts ons weten. ‘Het is een sport zonder de typische fysieke inspanning.’ Al mag het daardoor niet zomaar onder de mat geveegd worden. E-sports vallen op dat vlak wat te vergelijken met schaken, waar de spelers ook over een degelijke fysieke conditie dienen te beschikken. En daar stoppen de vergelijkingen eigenlijk niet. ‘Er zit ook enorm veel tactiek in het spel’, zegt Roekaerts. Maar anders dan bij het schaken, moet LoL het ook wel hebben van het team-aspect. ‘Dat is ook de reden dat ik het terug meer beginnen spelen ben aan de universiteit, nadat ik er in het middelbaar mee in contact was gekomen.’

Over e-sports is het laatste woord dus nog niet gezegd. ‘Binnen enkele jaren gaan e-sports ook echt nog veel groter worden’, tipt Roekaerts. Ook de komst van een nieuwe game-bar in de Burgemeesterstraat - de ‘Hub Game Lounge’ - op 11 mei lijkt dat vermoeden te bevestigen, en een injectie te bezorgen aan de online gaming community in Leuven. The future is online!

Gerelateerde Artikels