Van Mongoolse keelklanken tot hartstochtelijke haardvuurrock

Concertrecensie: Linde + Marble Sounds

22 oktober 2018
Recensie
Auteur(s): Daan Delespaul
Marble Sounds weet het Depot te bekoren, maar botst op de limieten van haar nieuwste plaat.

Marble Sounds is terug! Met hun nieuwe plaat The Advice to Travel Light brengen ze opnieuw een plaat vol warmte, muzikale levenslust en oh oh ooh’s die bij Coldplay niet zouden misstaan. Wie de band ooit live zag wist dan ook dat hij zich kon verwachten aan een ijzersterke en hartstochtige performance. Toch misten we in het Depot wat de sterkte van weleer: de grinta, gekoppeld aan instrumentele samenhorigheid die hun vurige popsongs doen fonkelen.

Linde’s Mongoolse horde

Voordat de kanonnen werden afgevuurd kreeg artist in residence Linde de kans de stilte te veroveren. Het tweetal uit Erpe-Mere bracht onlangs haar eerste EP uit, een kleurrijk kwintet van neofolk songs die hun basis vinden in traditioneel Mongoolse liederen. Het moet gezegd worden: de merkwaardige combinatie sloeg aan. Linde wist haar krachtige stem perfect uit te spelen op de exotisch melodieën. Gecombineerd met intieme teksten wist ze het publiek duidelijk te veroveren.‘Jullie zijn heerlijk stil, da's cool.’ Inderdaad Linde.

Melancholische klankkast

Daarna was het de beurt aan Marble Sounds. De Brusselse postrockband klimt met haar indringende maar persoonlijke nummers regelmatig naar de hoogste plekjes van de Belgische hitlijsten, maar is vooral bekend van Leave a Light On, het themalied van Music for Life in 2013. Afgelopen donderdag stelden ze in het Depot hun recentste plaat The Advice to Travel Light voor, die op vele vlakken aansluit bij hun vorige drie langspelers. Het resultaat mag er zijn, maar mist de variatie die in de vorige platen wel aanwezig was.

Muzikaal is Marble Sounds tot in de puntjes verzorgd, en door de toevoeging van twee violisten en een permanente achtergrondzangeres klonk de melancholische klankkast nog imposanter dan normaal

Desalniettemin blijft de band scoren met haar bekende recept. Muzikaal is Marble Sounds tot in de puntjes verzorgd en door de toevoeging van twee violisten en een permanente achtergrondzangeres klonk de melancholische klankkast nog imposanter dan normaal. Vooral nieuwe single Anyhow (Even Now) en het opbouwende Fire in the Lake galmden heerlijk door de zaal en zette de toon voor de verdere avond.

Stomende jazz

Maar ook de ingetogenere nummers nummers kwamen goed tot hun recht. Het bezadigde Speeches, dat zanger Pieter Van Dessel voor zijn jongste dochter schreef, heeft het duidelijke potentieel van een nieuwe hit. Ook het spontane In Time wist te overtuigen, al kan je je afvragen of deze nummers niet beter renderen met minder instrumentale ondersteuning.

Twee oudere nummers moesten de avond afmaken. Photographs is een ruwe diamant in de discografie van Marble Sounds, maar blijft zoals steeds indrukwekkend in haar live-opvoering. Met het mysterieuze Tout et partout leek de zaal heel even een soort stomende Franse jazzclub, wat vreemd genoeg aansloeg.

Het moet gezegd worden: Marble Sounds blijft er staan als een huis. Hoewel de nieuwe nummers weinig creativiteit vertonen bewijst de band met hun gekende stijl en muzikale excellence zeker haar plaats te hebben bij de top van de Vlaamse muziekscene. Afwachten dus of de nummers van The Advice to Travel Light ook aanslaan buiten Leuven.

Gerelateerde Artikels