Van jezelf opsluiten tot 'de huilpot'

Of hoe je jezelf door de examenperiode kan slepen

12 December 2017
Artikel
De blok: we moeten er allemaal doorheen en ieder doet het op zijn eigen manier. De stress die examens met zich mee brengen vraagt echter dikwijls om uitzonderlijke maatregelen.

In de blok draait het allemaal rond stress coping mechanisms. Coping houdt in hoe je omgaat met stress en heeft vooral als doel dat je met stress kan omgaan zonder dat het je functioneren hindert. De Dienst Studieadvies geeft in één van zijn workshops alvast een paar coping mechanismes mee die je vooruit kunnen helpen. Cathy Dewolf, coach bij de dienst studieadvies, licht er alvast een aantal tips voor ons uit.

De eenzame opsluiting

Cruciaal volgens Dewolf is het opmaken van een een goede planning, die realistisch is en die spanning en ontspanning in evenwicht houdt. ‘De afleiding beperk je best tot een minimum, want dat is vaak stressverhogend: gsm, Facebook en pc in het algemeen, zijn dingen die natuurlijk snel afleiden.'

Om niet afgeleid te raken tijdens de examens ging Alexandra blokken in een klooster. ‘Ik vond het gewoon super aangenaam omdat je daar simpelweg niks anders had. Geen afleiding, ook omdat er amper internet was. Er is enkel natuur rondom het klooster, dus je kan wel even gaan joggen. Voor mij was dat het beste ooit.' Ook de steun van andere studenten die in het klooster verbleven, hielp Alexandra dan door de blok. ‘Iedereen is daar toch om te studeren. Behalve de studenten die werden gestuurd door hun ouders. (lacht) Die deden natuurlijk nog altijd niks.’

Ook haar examenresultaten werden er beter van. ‘Ik had nooit zoveel kunnen studeren als ik thuis was gebleven, dus het heeft zeker zijn effect gehad. Maar het grootste resultaat was dat het mijn stress verminderde. Dat kwam vooral door de striktere routine die ik kon aanhouden. Er waren ook geen zeurende ouders die constant vragen hoeveel je gestudeerd hebt. Je was even in een andere wereld, en dat heb ik echt wel nodig tijdens die drie weken blok.'

Samen een potje huilen

Ook empathie is een belangrijke factor, volgens Dewolf. ‘Eens een luisterend oor hebben van familie of vrienden is erg belangrijk.' Elise* had daarvoor met haar vriendinnen een solidair ritueeltje. Ze noemt het zelf het principe van het ‘huilpotje’. ‘Elke keer je huilt tijdens de blok doe je een euro in een potje. Na de examens kan je dan pintjes gaan drinken met je weengeld. Het was dus letterlijk (in) je tranen verdrinken.' Uiteindelijk kwam ze toch aan minstens 20 euro, ‘maar ja, de blok is ook lang natuurlijk. Een groot deel ervan was eigenlijk zelfrelativering, wat lachen met jezelf omdat je zo veel moet wenen. Enkele vriendinnen van me deden dat ook, dus dan konden we elkaar steunen als we weer eens 5 euro op één dag kwijt waren aan die stomme huilpot.' (lacht)

Kwade gedachten uitdrijven

Verder geeft de dienst studieadvies ook heel wat tips rond slapen en omgaan met storende gedachten. Voor Ellen bestaat de sleutel tegen vervelende gedachten uit een kwartiertje mindfulness. ‘Tijdens de blok heb ik daar veel aan, omdat het een periode is waarin je heel fel je focus legt op de toekomst. Voor mij is dat altijd een periode die gepaard gaat met veel angst en stress, omdat je nooit echt weet wat er gaat gebeuren. Ga ik er wel geraken? Zal ik niet falen?’ Of het daarom per se de stress compleet wegneemt, is volgens haar kort door de bocht. Maar volgens Ellen werkt het wel om om te gaan met de angst en emoties die tijdens de blok naar boven komen. ‘Ik doe dat altijd ’s middags na het eten. Dat is echt een ritueel geworden. Dan denk ik niet aan "wat heb ik al gedaan?" of "wat moet ik nog doen?" Nee, dan is het gewoon even stoppen en in het nu zijn. Even de ruimte nemen om plaats te maken voor jezelf en ontspanning. Da’s een soort van rustpunt dat je kan inbouwen in de dag. Na de middag kan ik dan een verse start nemen.'

Is dat normaal?

Ontwikkel jij ook speciale ritueeltjes tijdens de blok? Geen nood! Volgens Cathy Dewolf hoef je je immers geen zorgen te maken. ‘Ik denk dat iedereen vooral zijn eigen manier heeft om met stress om te gaan. Je moet jezelf dus niet de vraag stellen: is het ‘normaal’ of ‘abnormaal’, maar eerder: helpt het mij of helpt het mij niet om de stress te verlagen? Ik denk dat dat een belangrijkere vraag is. Natuurlijk zijn sommige gewoontes eerder niet helpend op de lange termijn, of zelfs op korte termijn. Snoep is daarbij een veelvoorkomend voorbeeld. Dat zijn dan vormen van beloning die op zich wel stimulerend kunnen werken. Voor de blok kan dat dus eventjes geen kwaad. Het is altijd goed als mensen zich niet teveel aantrekken van wat andere mensen denken, zolang het hen helpt en zichzelf of anderen niet schaadt.

Als laatste wil Dewolf ook meegeven dat het best oké is om stress te hebben. ‘Het is perfect normaal dat je nu stress hebt. Dit is iets belangrijks voor jullie en het is best wel een moeilijke periode, dus wees maar mild voor jezelf.'