Trendy eetzaken in Leuven

Dure haute dogs boven goedkope Alma

02 November 2015
Artikel
Auteur(s): Evelyne Van Hecke
Hippe, culinaire concepten schieten als paddenstoelen uit de Leuvense grond. Vaak gaat “gourmet” en “haute” gepaard met een duurder prijskaartje. Hoe overleeft zoiets in een studentenstad?

Soms wordt het wel eens vergeten, maar Leuven kent een boeiend bedrijfsleven, telt redelijk wat gezinnen met kinderen en ook het toerisme zit in de lift. Restaurants weten dat en oriënteren zich daarop. Bij Tr3s haalden ze studentenlokkers zoals wok en pasta zelfs van de kaart. Daar gaat de chef voor verser, culinairder en dus ook duurder.

“De studenten komen nog, hoor,” klinkt het bij Tr3s. “Tijdens de examens is dat met de ouders. We zien ook koppeltjes of vrienden die iets te vieren hebben. Ze komen genieten en kijken daarbij niet naar de centen.”

Genieten lijkt de trend in de culinaire sector. Ook bij Würst merken ze dat: “Mensen kiezen voor kwalitatieve, gezonde producten met smaak. Niet voor goedkope veelheid.”

Food corners

Blijkbaar leeft die trend ook bij studenten, want het heeft een effect op Alma. “Studenten komen niet meer dagelijks bij Alma eten. Cuisine maman en de Leuvense horeca werden geduchte concurrenten,” vertelt Daniel Lips, CEO van Alma.

“Studenten sparen geld uit, om dat dan te spenderen aan lekker eten in een leuke omgeving. In die trend van tafelen als beleving moeten wij mee.” Lips doelt op knusse food corners en food trucks.

"Mensen kiezen voor kwalitatieve, gezonde producten met smaak"

Würst

Dat voelt Lips bovendien goed aan. In de lange rij bij Würst spotten we immers tientallen studenten. Ze zijn allemaal bereid om zo’n acht euro neer te tellen voor een haute dog. Of die de maag voldoende vult, is nog maar de vraag.

“In Alma eten we noodgedwongen. Wij studeren op Gasthuisberg. Er viel een les weg en dus konden we eens iets lekkers komen eten in de stad,” vertelt een groepje geneeskundestudenten. “We geven liever wat meer uit voor iets lekkerders en gezelligers dan Alma. Anders koken we op kot,” klapt een koppeltje op het Würstterras uit de biecht.

Avontuurlijker

“Studenten kiezen waar ze hun geld aan uitgeven. Alma blijft wel het goedkoopste restaurant. Er is een groeiende groep studenten met minder middelen,” stelt Lips vast. “Het is onze plicht om onze sociale doelstelling te vervullen voor hen. Tegelijk worden ook wij avontuurlijker in ons culinair verhaal.”

Tr3s en Würst hebben andere belangen dan studentenmagen vullen. Würst wil graag een plek voor iedereen zijn: “Wij zien een leuke mix van wat er in Leuven leeft en beweegt en dat willen we zo houden.” Al brainstormen ze wel over een aantal acties om studenten meer in hun concept te betrekken.

“Wij krijgen vooral toeristen en zakenlui over de vloer. Dat is ons cliënteel,” zegt Tr3s. “Studenten speciaal lokken met acties of kortingen doen we niet.” Toch besluit Tr3s: “Zonder studenten zou Leuven niet leven. Zonder leven, geen horeca."