STUK STARTfeest: Kitties, titties & techno

Belgische underground borrelt naar boven op het openingsfeest van STUK START

30 September 2017
Artikel
Zoals bijen op honing - of vliegen op rottend vlees - komt menig man afgevlogen op STUK STARTfeest, gelokt door de belofte van gratis live-acts en een dik feestje om de avond mee af te sluiten.

Bij de opening van een nieuw seizoen hoort uiteraard ook een festijn voor de Leuvense kunstproever. De volgende dagen staat STUK in het teken van collectieve performances, installaties, internationale film, Artificial Intelligence katjes en Global Warming Hot Yoga.

Dat alles moet natuurlijk worden voorafgegaan door een knaller van een openingsfeest.

Fysieke ontmoetingen

Bij aankomst blijft de begroeting met het allereerste kunstwerk niet lang uit. Twee bezoekers schuifelen ietwat ongemakkelijk, met gesloten ogen en met hoofdtelefoon, op een zwarte mat. Ze nemen deel aan het interactieve kunstwerk DUET B waarbij een zoetgevooisde vrouwenstem instructies fezelt: Close your eyes. Imagine your childhood street. Who is with you? Where do they come from? Now imagine that street without buildings.

Na een tijdje ontvouwt zich een spel van aanrakingen. Aanrakingen die geleidelijk uit de koptelefoon ontsnappen en fysiek worden. Verbeelding wordt realiteit. Maar buiten deze twist nodigt het kunstwerk niet bepaald verder uit tot nadenken en geeft het evenmin een meerwaarde aan de avond. Een interessant concept dus, maar ook niets baanbrekends.

3D-kat op groot scherm

Eens de trappen af, is de binnenkoer van het STUK getooid in publiek. In het midden prijkt een houten constructie als uitkijktoren voor de projectie van Kitty Al, een werk van Pinar Yoldas.

De 3D-kat op groot scherm verhaalt hoe computers in een verre toekomst de wereld besturen maar eveneens emoties hebben leren ontwikkelen. I care about you, klinkt het meermaals. Als het Yoldas’ doel was om artificiële intelligentie mensvriendelijk en aantrekkelijk te maken, dan is hij daar niet helemaal in geslaagd. Ondanks Kitty’s lieve woorden blijft een gevoel van wantrouwen nazinderen.

De sfeer is uitgelaten en soms ook wat excentriek: wie manoeuvreert door de groep feestgangers kan hen niet negeren, het publiek dat uitgedost is in zwarte pluimen en leren klederdracht. Een onheilsboodschap voor de rest van de nacht of een teaser voor het moois dat nog komt? Eerder dat laatste, gelukkig.

GHOST

Met GHOST als ondergronds totaalspektakel en hoofdbrok van de avond dompelt STUK haar kunstsnuffelaars onder in levenslust, maar dan van het duistere soort. Het spektakel komt overgewaaid vanuit Gent en zet de Belgische underground scene eens goed op het menu in Leuven.

Het concept is simpel, onder leiding van Raveyards, de band rond Francois de Meyer en Stefan Bracke, krijgen 15 acts telkens 15 minuten de tijd om gaten in de trommelvliezen te slaan, dreunen of schreeuwen. Het publiek krijgt daarmee een welklinkende rondleiding doorheen STUK die uitmondt in een 360° locatieconcert verzorgd door Raveyards zelf.

Het is een concert waar de energie van afdruipt. Raveyards verplettert de zaal met crashende electronicamuziek. De groep zet zich niet zomaar neer als ‘enkel’ een technobulldozer, want hier en daar klinken er indrukwekkende gitaarsolo’s en piano. Met als kers op de taart een drummer die met zijn ongecontroleerde dansmoves hét uithangbord voor Rilatine lijkt. Echt vet.

Het publiek wordt getrakteerd op een divers underground programma, gaande van sensuele burlesque - de reverse-striptease van Laurie Hagen - tot de zwaar orgastische electronica van Antwerpenaar Hantrax, die een beetje misplaatst aanvoelt in de kleurenpracht van STUKcafé. Maar laat het duidelijk zijn, vooral GHOST breit een duivels goed staartje aan STUK STARTfeest.