STUK Start kijkt terug op geslaagde editie

Dansen over de Schengengrenzen heen

27 september 2015
Artikel
Auteur(s): Dagmar Dirkx
Hippe monturen, glimmende dansschoentjes en een naar meer smakend voorproefje van het aanstaande culturele seizoen: die ingrediënten zouden garant moeten staan voor een geslaagd STUK startfeest.

Fijnproevers schieten uit de startblokken in de Expozaal, waar de video-installatie Place of the dead roads van de Deense kunstenaar Joachim Koester wel het dansequivalent van de westernserie Dead Wood lijkt. In een muffe houtschuur interpreteren vier dansers-cowboys William S. Burrough’s roman Wild West. Daarin wil de doodgeschoten cowboy Kim Carsons zijn dode lichaam ontvluchten.

Dat resulteert bij Koester niet in de verwachte getrokken pistolen, maar in een schijnbaar oncontroleerbare vorm van schokkende bewegingen. De kunstenaar slaagt erin de indruk van een heus kemphanengevecht te wekken zonder enige fysieke aanraking tussen de dansers, die overigens hun job meesterlijk uitvoeren. Ze dansen zich het geweld haast van het lijf.

UTOPISCHE BRUGGEN

Eén verdieping hoger in de Verbeeckzaal mag het allemaal iets wetenschappelijker. Kunstenaar Aernoudt Jacobs bouwt met zijn kunstinstallatie Heliofoon utopische bruggen tussen de kunst en de fysica. Het foto-akoestisch principe, uitgevonden door Alexander Graham Bell nog lang voor u “I-Phone” kon uitkramen, dient voor die installatie als uitgangspunt.

Meebrullen met The Bloodhound Gang, meer moet dat soms niet zijn

Lichtdeeltjes worden daarbij wonderbaarlijk getransformeerd tot geluid, en Jacobs bombardeerde dan ook de zon tot de componist voor zijn ultieme muziekstuk. Hier kan niet alleen de cultuurliefhebber, maar ook de ingenieur zijn hart ophalen aan prototypes en ontwerpen. Zonlicht is helaas wel onontbeerlijk, en dat maakt september niet meteen de perfecte expositiemaand voor het werk.

THE BLOODHOUND GANG

In de Labozaal wordt traditiegetrouw de betere - en deze keer vooral meer exotische - elektronica geserveerd. Rebel-Up blijft echter geen hele set boeien en Numen houdt zich dan weer net iets te veel aan de regels van het Grote Handboek der Elektronica.

De grote man deze avond was Maurice Louca. Zijn met Arabische invloeden doorvlochten muziek heeft zeker zijn goede momenten, maar na een tijdje hadden wij het toch wat gehad. Ook staat de zaal vrijwel de hele tijd half leeg. Iets wat de sfeer niet echt ten goede komt.


Ze dansen zich het geweld haast van het lijf

In de Ensemblezaal kan het publiek daarna - mits wat ellebogenwerk en vooral een lange wachttijd - nog genieten van een broeierigere atmosfeer, met muziek die bewijst dat hiphop de laatste tijd echt wel aan een renaissance bezig is. Boven zien we ondertussen ook nog net een goed gevuld café meebrullen met The Bloodhound Gang. Meer moet dat soms niet zijn.

KUNST EN BIER

Frank Geypens, communicatieverantwoordelijke van STUK, is alvast tevreden: “We zijn zeer opgetogen over deze editie, aangezien we ons vernieuwd programma aan zeker vijfduizend bezoekers konden voorstellen.”

Dat ook buitenlandse studenten dit jaar hun weg vonden naar STUK Start, kan het kunstencentrum alleen maar toejuichen. “Vooral omdat de nieuwe disciplines net inzetten op meertaligheid,” vertelt Geypens trots.

Die meertaligheid, dat dansen over Schengengrenzen heen, hoeft niet te leiden tot een Babylonische spraakverwarring. De universele taal van de kunst doet wonderen. Zo niet, dan zijn er nog altijd de frisse pintjes aan de toog. Ook die deden hun werk dit jaar weer eccezionale.