"Scholieren doorprikken holle praat op SID-ins”

SID-IN SEIZOEN VAN START

08 februari 2016
Artikel
Auteur(s): Simon Grymonprez
Februari is traditioneel het seizoen van de Studie Informatie Dagen (SID-ins). Voor de een zieltjeswinnerij, voor de ander een handige informatiebron over het Vlaamse hoger onderwijs-landschap.

SID-ins zijn ware onderwijsmarkten. Hogescholen en universiteiten uit het Vlaamse onderwijslandschap komen er hun opleidingen aanbieden voor middelbare scholieren uit de derde graad. De organisatie ligt bij de Vlaamse Overheid, die de SID-ins faciliteert en financiert.

"Wij moeten inderdaad zelf niets bijdragen,” vertelt Isabelle Van Geet, directeur van de dienst Marketing van de KU Leuven. “Van zaalprijzen tot wifi, de Vlaamse Overheid neemt de kosten van die organisatie volledig op zich. Het enige dat de universiteit geld kost, zijn de transportkosten.”

Natuurlijk moet de universiteit ook een berg brochures en folders voorzien. “Die maken we natuurlijk niet uitsluitend voor de SID-ins,” weet Van Geet. “Een aantal instellingen, zoals bepaalde hogescholen, werken soms met gadgets, maar het gebeurt zelden. Vroeger was dat zelfs verboden.”

Jongeren zijn verstandig genoeg om kritisch te zijn en laten zich niet doen

Isabelle Van Geet, directeur van de dienst Marketing KU Leuven

PRAATJES

Welke meerwaarde bieden de SID-ins voor scholieren die weldra een studiekeuze moeten maken? “Het is een heel groot voordeel voor de scholieren om naar de SID-ins te gaan, omdat ze een globaal beeld krijgen van het Hoger Onderwijs in Vlaanderen,” weet Kristien Quintiens, adviseur onderwijscommunicatie aan de KU Leuven. “Het aanbod is heel groot en kan ook wel overweldigend zijn. Tegelijk is het nodig dat leerlingen zich grondig en breed informeren.”

Geen simpele zieltjeswinnerij vindt Quintiens. “Het is zeker niet de bedoeling om zoveel mogelijk studenten aan te werven, het is de bedoeling scholieren zo duidelijk mogelijk te informeren. Elke informator van de KU Leuven die op de SID-ins aanwezig is, staat daar met die instelling, of zou dat toch moeten doen.”

Het aanbod is heel groot en kan ook wel overweldigend zijn. Tegelijk is het nodig dat leerlingen zich grondig en breed informeren

Kristien Quintiens, adviseur onderwijscommunicatie KU Leuven

Dat de keuze van scholieren zou afhangen van de eloquentie van een vlotte informant, wuift Van Geet weg. “De ene informant zal inderdaad overtuigender zijn dan de andere, maar die jongeren zijn verstandig genoeg om kritisch te zijn en laten zich niet doen. Ik denk dat jongeren holle praat op de SID-ins echt wel doorprikken.”

Volgens Van Geet ligt de focus op de opleidingen, niet op de instellingen. “We staan daar geen praatje te verkopen over het verschil met andere instellingen, we spreken gewoon over de opleidingen. Dat is trouwens ook wat de scholieren vragen.”

Diezelfde scholieren lijken alvast enthousiast. Uit een tevredenheidsenquête uit 2013 blijkt dat de scholieren, waarvan 83% uit het ASO en het TSO, gewoon tot zeer tevreden zijn over het aanbod op de SID-ins. Samen met de opendeurdagen scoren ze dan ook bijzonder hoog in de categorie ‘belangrijkste informatiebronnen’.