ProMITHEus brengt rockmusical Murder ballad

“We all want to touch the flames, but not get burned”

14 maart 2016
Recensie
Auteur(s): Eline Hoogmartens
ProMITHEus speelde woensdag de première van de eerste Vlaamse versie van Murder ballad in het Wagehuys in Leuven. Een stomende rockmusical over het noodlot van de liefde met u als dader.

Dit is een murder ballad. Iedereen kan de dader zijn, zingt ze mysterieus, tegelijk weinig verhullend. De barvrouw in een rode, aansluitende jurk met diep uitgesneden décolleté. Uiteraard, maar toch niet u, of ik? De barvrouw verdeelt de rollen: koning, koningin en boer, maar al snel wordt duidelijk dat posities in Murder Ballad niet prevaleren. Er is altijd een killer. Logischerwijze zal er iemand sterven.

Sara ontvlucht haar ongeremde, nachtelijke leven met onvoorspelbare barman Tom in de armen van Michael, een docent poëzie. Ik wil niet dat ge van mij houdt, maar wel dat ge blijft. Die beloftes geraak ik toch kwijt.

Aanvankelijk wantrouwig tegenover de oprechte liefde van Michael, lijkt ze bij hem het ware geluk te vinden. Michael staat voor alles wat Tom niet is: evenwicht, geborgenheid en eerlijkheid. Bij Michael komt het schijnbaar perfecte plaatje tot leven. Een gelukkig huwelijk, een toffe dochter Franky, een riante villa en toch… Is perfect te perfect?

Spelen met vuur

De dagelijkse sleur ontneemt Sara haar levenslust en doet haar dromen van haar spannende en ongeremde leventje met Tom. Ook al was Tom onvoorspelbaar. Ook al hield hij zich niet aan zijn beloftes en voelde ze zich al die tijd alleen, met hem en zonder hem. Balanceren tussen liefde en verlangen, tussen spelen met vuur en verbranden... Wilt Sara Michaels muze blijven in zijn poëzie of kiest ze voor een verhaal dat te snel gaat om neer te schrijven?

De rockmuziek maakt de barsetting levensecht, maar ook zwaar en luid

Murder ballad verbloemt niets. De rockmuziek geeft het rauwe van deze rockmusical perfect aan. Geen excuses of praatjes nadien. Het noodlot van de liefde slaat hoe dan ook vroeg of laat toe. Murder ballad stelt je rechtuit de vraag wat jij daarmee doet. Leidt het noodlot van de liefde jou? Wanneer gaan verlangens te ver en wordt terugkeren onmogelijk?

Sterke cast

De combinatie van ruwe rock en waarheidsgetrouwe emoties geeft het ietwat clichématige thema een sterke overtuigingskracht. De opbouw van het verhaal mocht verrassender, maar het onverwachte slot compenseert dit gedeeltelijk. De acteurs van ProMITHEus spelen niet sensatiegericht en net daardoor durven toeschouwers zichzelf met de dader te vereenzelvigen. ProMITHEus pakt dan ook uit met een sterke cast met David Cantens (Marsman, Nieuw Texas, Brabançonne), Pieter Verelst (Familie, Paradise Trips, De Bunker), Ariane Van Hasselt (Familie, De Kliniek) en de Nederlandse Wendy Briggeman (Flikken Maastricht, Moordvrouw).

De schitterende rockmuziek maakt de setting met de bars levensecht, maar ook zwaar en luid. Zeker in een kleine zaal zoals het Wagehuys overstemt de muziek gemakkelijk de stemmen, waardoor het soms oren spitsen is wat de musicalspelers precies zingen. Al hadden we de prima interactie tussen de band en de acteurs niet willen missen.