Onderwijs Kort

Ijsbrug, smeltwater en buitenspel

08 februari 2016
Artikel
Auteur(s): Kalina De Blauwe
Onderwijs kortjes belichten de laatste ontwikkelingen in het universitair landschap.

STUDENTEN ARCHITECTUUR BOUWEN GROOTSTE IJSBRUG

25 studenten architectuur van Sint-Lucas Gent, een campus van de KU Leuven, vertrokken samen met een aantal studenten van de Technische Universiteit van Eindhoven en de UGent in januari naar Finland. Zij gaan daar mee bouwen aan de grootste ijsbrug van de wereld. De brug zal 35 meter lang zijn en een auto van 2000 kilo kunnen dragen. Het ontwerp is van Leonardo Da Vinci.

Naast de brug gaan de studenten een aantal paviljoenen en sierelementen, ook in ijs, bouwen. Die paviljoenen zijn ontworpen op de campus in Gent. De studenten bouwden vorig jaar de Sagrada Familia na in ijs.

SMELTWATER STIJGT BIJ BEWOLKING

Wolken spelen een grote rol bij het smelten van de Groenlandse ijskap. Een bewolkte dag vergroot de hoeveelheid smeltwater van de ijsmassa met een derde, vergeleken met een onbewolkte dag. Dat is de conclusie van een internationale studie onder leiding van de KU Leuven.

Dat is belangrijk, omdat de Groenlandse ijskap op Antarctica na de grootste ijsmassa ter wereld is. De ijskap verliest steeds meer massa, wat de zeespiegel steeds sneller doet stijgen.

Wolken hebben twee verschillende effecten op de ijskap. Ze doen bij sneeuwval de ijskap rechtstreeks aangroeien, maar houden ook boven het aardoppervlak de warmte vast, waardoor het ijs sneller smelt.

Hoewel tijdens heldere, koude nachten een deel van dit smeltwater weer kan bevriezen, bestaat er een kans dat de huidige klimaatmodellen de hoeveelheid smeltwater onderschatten.

BUITENSPEL

Onderzoek toont aan dat onervaren assistent-scheidsrechters in een onzekere buitenspelsituatie vaak te snel afvlaggen en onterecht buitenspel aangeven. Koen Put, onderzoeker van de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen van de KU Leuven, onderzocht enkele technieken om hen gericht te helpen trainen op het correct inschatten van dergelijke situaties. Zo meldt een persbericht van de KU Leuven.

Put gebruikte onder andere een online trainingstool waarbij assistent-scheidsrechters direct feedback krijgen, maar ook 3D-simulaties. Put dreef in zijn onderzoek enerzijds de trainingsintensiteit van assistent-scheidsrechters op en anderzijds de snelheid van buitenspelclips. Ook dat gaf positieve resultaten.

Die technieken kunnen een meerwaarde geven aan de discussie rond video refereeing. Mogelijk kunnen ze ook nuttig zijn in trainingssessies voor andere beroepen waarbij stress, tijd of onvolledige informatie een grote rol spelen, zoals bij piloten.