Hoofdgymnastiek

Tips om je mentaal fit te blijven

17 december 2016
Artikel
Auteur(s): Jan Costers
Mentale fitheid is belangrijk, maar soms niet altijd even gemakkelijk in de huidige samenleving. Je staat er echter niet alleen voor om gezond te blijven op psychologisch vlak.

De website fitinjehoofd.be heeft tips op je te wapenen tegen moeilijke momenten en je veerkracht te boosten. Wij geven samenvattend overzicht van hun 10-stappenplan om je goed in je vel te voelen. De uitgebreide versies vind je terug op de site, samen met allerlei handige links naar andere websites die je verder kunnen helpen.


1. Vind jezelf oké

Het is belangrijk te aanvaarden wie je bent. Het is onmogelijk te voldoen aan onrealistische verwachtingen die je jezelf oplegt. Positief naar jezelf kijken, heeft een positief domino-effect. Dit positieve denkpatroon aanmaken kan een lang leerproces zijn, maar is belangrijk om je goed in je vel te voelen.



2. Praat erover

Het is belangrijk om over je problemen te praten. Dit geeft je het gevoel dat je er niet alleen voor staat en kan nieuwe inzichten bieden. Het is moeilijk toegeven dat je met iets ziet maar het is een moedige beslissing. Er is vast een kennis, vriend, familielid waarmee je over je probleem kan praten.



3. Beweeg

Mens sana in corpore sano: aan sport doen heeft enkel voordelen. Je voelt je fitter, waardoor je gemakkelijker slaapt en je je beter in je vel voelt, maar het verbetert ook je humeur en je concentratievermogen. Bovendien kan sport ook een nieuwe manier zijn om je vrienden geregeld te zien of om nieuwe mensen te ontmoeten.



4. Probeer iets nieuws

Als je voelt dat alles een sleur wordt, aarzel dan niet om iets nieuwe ervaringen op te doen. Dat kan gaan van een instrument leren bespelen over een nieuwe kledingstijl ontwikkelen tot het schrijven van een brief. Het verruimt je horizon en geeft je nieuwe prikkels.




5. Reken op vrienden

De mens is een sociaal dier en heeft nood aan vrienden, maar ook kennissen en kameraden. Die vrienden zijn er niet alleen wanneer het goed gaat, maar kunnen je ook steunen als het wat moeilijk gaat. Denk dus niet dat je alleen je problemen kan overwinnen want je staat er niet alleen voor.



6. Durf nee te zeggen

Het is belangrijk om je zelf af en toe op de eerste plaats te zetten. Als je geen tijd hebt om iets te doen, of ergens geen zin in hebt, is het belangrijk om nee te durven zeggen. Vrienden gaan je er niet minder voor behandelen wanneer ze zien dat je het te druk hebt of ergens niet mee akkoord bent.



7. Ga ervoor

Durf een engagement aan te gaan. Een activiteit zoeken waar je je energie kan insteken kan helpen om te stoppen met piekeren. Ook hier kan dat engagement gaan over een veelheid aan zaken: toneel spelen, nieuwe recepten uitproberen of aan een nieuwe sport beginnen.



8. Durf hulp te vragen

Hulp vragen is geen teken van zwakte. Het getuigt juist van bescheidenheid en zelfkennis en kan je band versterken met je vrienden of familie. Je mag niet verwachten dat mensen naar je toe komen wanneer je het moeilijk hebt, maar ze zullen wel openstaan om te helpen als je hen dat vraagt.




9. Gun jezelf rust

Het leven is een stresserende bezigheid en er is altijd wel iets te doen. Las dus gereld een pauzemoment in om even te ontspannen en te ontsnappen aan de dagelijkse heksenketel. Kies hierbij voor een relaxerende activiteit of ga sporten als dat je hoofd wat leegmaakt.



10. Je hoofd boven water

Het kan zijn dat iets tegenvalt of dat je een moeilijke periode doormaakt. Het is niet erg om het daar moeilijk mee te hebben of daar verdrietig door te zijn, maar wees niet te hard voor jezelf. De mens heeft een sterke wil is gemaakt om te overleven en de toekomst kan beterschap brengen. Verlies jezelf dus niet in negativiteit maar hou je hoofd boven water, desnoods met behulp van anderen.



Tekeningen door Pjotr Hubin.

Lees het hele dossier psychische gezondheid bij studenten.

Zelf hulp nodig?

Bel 106 of surf naar tele-onthaal.be.
Bel 1813 of surf naar zelfmoord1813.be.

Het studentengezondheidscentrum van de KU Leuven kan je bereiken op 016/32.44.20 tijdens de werkuren.