Acco zoekt algemeen directeur

"We bouwen volop aan een Acco 2.0"

23 November 2015
Artikel
Auteur(s): Simon Grymonprez
Acco beleeft woelige tijden. In juni werd de algemeen directeur na een jaar bedankt voor bewezen diensten. Nu is het bedrijf volop op zoek naar een vervanger, die voor een berg uitdagingen zal staan.

Enigszins verrassend werd Kathleen Van Maele in juni van dit jaar, nog geen jaar nadat ze bij Acco was gestart als algemeen directeur, ontslagen. Bij Acco werd over dat vertrek evenwel in alle talen gezwegen.

Gedelegeerd bestuurder Herman Peeters kijkt dan ook het liefst vooruit. Er werd een selectiecomité samengesteld dat zich bezighoudt met de aanwerving van een nieuwe algemeen directeur. Daarin zetelt in tegenstelling tot de vorige keer ook een studentenvertegenwoordiger. Gauthier Moureau, die namens de Leuvense Overkoepelende KringOrganisatie (LOKO) ook in de Raad van Bestuur van Acco zetelt,neemt de taak op zich.

Peeters legt uit waarom er dit keer wel een student bij de aanwerving betrokken wordt. “We hadden het gevoel dat er een student bij moest zijn, omdat we tenslotte nog steeds een studentencoöperatieve zijn.” 5 van de 14 bestuurders in de Raad van Bestuur zijn studenten.

“De nieuwe algemeen directeur moet vertrouwd zijn met de coöperatieve gedachte van Acco"

Gauthier Moureau, LOKO

“De nieuwe algemeen directeur moet vertrouwd zijn met de coöperatieve gedachte van Acco en moet natuurlijk ook commercieel onderlegd zijn,” vindt Moureau.

De sollicitatiegesprekken zijn volop bezig. Peeters verwacht dat er in de eerste helft van volgend jaar een geschikte kandidaat uit de bus komt.

Sofia

Drie jaar geleden hervormde Acco zichzelf en besloot ze om een innovatietraject op te starten. “Dat heeft bloed, zweet en tranen gekost, ook financieel,” zegt Peeters.

De interne structuur werd grondig herzien en er werd beslist om definitief in te zetten op innovatie en digitale mogelijkheden. “Ik geloof dat de tijd van de klassieke onderwijsmethode, prof vooraan, een boemvolle aula en een handboek, voorbij is,” meent Peeters. De klassieke papieren markt lijkt dus ook niet meer te voldoen.

Vorig jaar pakte Acco uit met een gloednieuw digitaal leerplatform (zie Veto 4106). Dat project, Sequoia, was oorspronkelijk een samenwerking met enkele Leuvense onderzoekers. Die samenwerking is stopgezet en uit Sequoia werd ondertussen een nieuw kind geboren: Sofia.

“Als je investeert in vernieuwing en innovatie, moet je doorzetten en geduld tonen"

Herman Peeters, gedelegeerd bestuurder ACCO

“Sofia is een innovatief onderwijsplatform en een vorm van blended e-learning met audio-visueel materiaal, interactieve oefeningen tot studentenbegeleiding via learning analytics die leerprogressie in kaart brengen,” weet Peeters.

Ondertussen staat Sofia er. Er zijn al een 15-tal projecten gelanceerd met zo’n 7000 gebruikers. “De feedback op alle 15 is ook positief,” aldus Peeters.

De gedelegeerd bestuurder ziet Sofia alleen maar groeien. “Tegen 2018 mikken we op 100000 gebruikers, over heel Vlaanderen verspreid.” Het gaat niet om unieke gebruikers, maar om één gebruiker per module. Een student kan dus meerdere modules gebruiken.

Door die financiële en operationele investering zit Acco in rode cijfers. Peeters maakt zich echter geen zorgen. “Als je investeert in vernieuwing en innovatie, moet je doorzetten en geduld tonen.”

Studentenvertegenwoordiger Moureau vindt de investering in Sofia een goede zaak. “Die rode cijfers zijn geen structureel probleem. Wanneer bepaalde investeringen volledig zijn afgeschreven zullen de cijfers er weer veel beter uitzien.”

8 procent

Vorig jaar is Acco 2 procent achteruit gegaan, dit jaar verwacht Peeters een groei van 8 procent. “Dat is niet evident,” geeft hij toe. “De toekomst zit niet meer bij onze klassieke producten, maar bij innovatie. Daarom zijn zulke investeringen broodnodig. We bouwen volop aan een Acco 2.0.”

En de klassieke papieren markt dan? “Het is de bedoeling dat de bladprijs bewaard wordt,” stelt Moureau gerust.

De studentenvertegenwoordiger ziet Sofia eerder als een aanvulling bij het papieren boek. “We hebben als studentenvertegenwoordigers altijd duidelijk gemaakt dat een papieren boek nog steeds de basis moet zijn. De markt, de studenten dus, blijkt tot op heden nog niet klaar voor een volledig digitaal leerproces.”

Volgens Moureau moeten we erkennen dat de klassieke papieren boekhandel in het slop zit. “Stilstaan in een veranderde markt is achteruitgaan.”

“In het leven rondom ons is digitalisering overal aanwezig. Daar kan je niet naast kijken. Het is logisch dat Acco daar ook voor een stuk in meegaat,” besluit de LOKO-mandataris.